Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 2 διδακτικές ώρες. Στην 1η
διδακτική ώρα εξηγούμε τις έννοιες Αναλογικό-Ψηφιακό και τον λόγο για τον οποίο
ο υπολογιστής είναι ψηφιακή συσκευή. Τη 2η διδακτική ώρα εξηγούμε τί είναι η
κωδικοποίηση, ο κώδικας ASCII, και πως γίνεται η αναπαράσταση των εικόνων στον
υπολογιστή.
Μετά το τέλος
της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:
- Να κατανοήσουν την έννοια «ψηφιακός κόσμος»
- Να διακρίνουν με βάση τις αρχές λειτουργίας της, πότε μια συσκευή είναι ψηφιακή και πότε αναλογική
- Να αναλύουν γιατί ο υπολογιστής είναι μια ψηφιακή συσκευή
- Να κατανοήσουν την έννοια του δυαδικού συστήματος, τις έννοιες Βit και Byte και να τις συσχετίζουν,
- Να κωδικοποιούν διάφορα σύμβολα, χρησιμοποιώντας τον κώδικα ASCII
- Να περιγράφουν πως
αναπαρίστανται οι αριθμοί και οι χαρακτήρες σε δυαδική μορφή στον
υπολογιστή
- Να ονομάζουν τα πολλαπλάσια του
BYTE
- Να είναι ικανοί να μετατρέψουν μια μονάδα σε μία
άλλη (Β, ΚΒ, ΜΒ, GB, TB)
- Να αναγνωρίζουν ότι όλα τα
δεδομένα σε οποιαδήποτε μορφή, αναπαρίστανται, γίνονται αντικείμενο
επεξεργασίας και αποθηκεύονται στον υπολογιστή σε δυαδική μορφή
- Να ονομάζουν τα πλεονεκτήματα και
μειονεκτήματα της αποθήκευσης σε αναλογική και ψηφιακή μορφή
Το παρακάτω βίντεο μας εξηγεί τι είναι οι δυαδικοί αριθμοί
και γιατί τους χρειάζονται οι υπολογιστές μας...
Κωδικοποίηση των Πληροφοριών:
Χωρητικότητα του Υπολογιστή:
Πως δημιουργείται, αποστέλλεται και αναπαράγεται η
πληροφορία στα δίκτυα οπτικοποποιημένη. Ένα πάρα πολύ καλό video για να
καταλάβουμε τον ψηφιακό κόσμο. (Το video είναι στα Αγγλικά)
Δραστηριότητες από το εμπλουτισμένο Βιβλίο της Πληροφορικής:
- Σύγκριση ψηφιακής αναλογικής κλίμακας
- Δυαδικό ψηφίο
- Αναπαράσταση αριθμών με δυαδικά ψηφία
- Μετατροπή αριθμού από το δεκαδικό σύστημα στο δυαδικό
- Μετατροπή αριθμού από το δυαδικό στο δεκαδικό σύστημα
- Κωδικοποίηση χαρακτήρων στο δυαδικό σύστημα
- Αναπαράσταση ασπρόμαυρης εικόνας
- Αναλογικός και ψηφιακός διακόπτης ρύθμισης φωτεινότητας
- Κωδικοποίηση μιας λέξης στην μνήμη του υπολογιστή
(Από τον κ. Αθανάσιο
Ι. Τσαγκατάκη καθηγητή στο 2ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου)
-Σταυρόλεξο (on line)
-Quiz: Βασικές Έννοιες – Αναπαράσταση δεδομένων (Πατήστε δεξί κλικ στο αρχείο που θα βρείτε και κατεβάστε το στον υπολογιστή σας).
-Quiz: Βασικές Έννοιες – Αναπαράσταση δεδομένων (Πατήστε δεξί κλικ στο αρχείο που θα βρείτε και κατεβάστε το στον υπολογιστή σας).
- Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτόν το πίνακα για να κάνετε εξάσκηση μετατρέποντας αριθμούς, λέξεις ή ακόμα και φράσεις από το Δεκαδικό στο Δυαδικό σύστημα με τη βοήθεια κάποιου μετατροπέα (π.χ. http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/5222 )
Διαδικτυακά Δυαδικά παιχνίδια:
Ακολουθήστε τους παρακάτω συνδέσμους και... παίξτε μετατρέποντας αριθμούς από το δεκαδικό στο δυαδικό σύστημα αρίθμησης και αντίστροφα.
-MINIONS:
-BINARY BLITZ:
Οδηγίες:
Σε αυτό το παιχνίδι σου δίνεται η δυαδική μορφή ενός αριθμού
και εσύ πρέπει να βρεις ποιος αριθμός είναι στο δεκαδικό σύστημα και το
αντίστροφο.
Έναρξη Παιχνιδιού εδώ.
-BINARY BONANZA:
Οδηγίες:
Σε αυτό το παιχνίδι σύρετε και μετακινήστε δυαδικά ψηφία
φτιάχνοντας τριάδες, τετράδες για να ταιριάξετε τους αριθμούς στα δεξιά.
Αντιστοιχίσετε όλους τους αριθμούς για να ολοκληρώσετε το κάθε επίπεδο.
Έναρξη Παιχνιδιού εδώ.
Ο παίκτης πρέπει είτε να διαλέξει τον σωστό δυαδικό αριθμό είτε να πληκτρολογήσει τον αντίστοιχο δεκαδικό αριθμό. Το παιχνίδι βοηθάει τους παίκτες αφού κάτω και πάνω από κάθε δυαδικό ψηφίο υπάρχει η αξία του ψηφίου αυτού στο δεκαδικό σύστημα αρίθμησης (π.χ. κάτω από το τέταρτο δυαδικό ψηφίο από τα δεξιά υπάρχει ο δεκαδικός αριθμός οκτώ). Το παιχνίδι περιλαμβάνει διάφορα επίπεδα δυσκολίας ενώ ολοκληρώνεται όταν η πίστα γεμίσει με ανολοκλήρωτες γραμμές.
- Άλλο ένα χρήσιμο παιχνίδι για εξάσκηση στο δυαδικό σύστημα είναι το Binary Fun. Θεωρείται μάλλον λίγο πιο δύσκολο από προηγούμενο.
Ο παίκτης σε κάθε γύρο του παιχνιδιού, και μέσα σε
καθορισμένα χρονικά πλαίσια, καλείται να μετατρέψει έναν δεκαδικό αριθμό στον
αντίστοιχο δυαδικό. Για τη βοήθεια του χρήστη εμφανίζεται ο δεκαδικός αριθμός
που αντιστοιχεί στα δυαδικά ψηφία που έχουν πατηθεί μέχρι εκείνο το σημείο.
Σύμφωνα με το δημιουργό αν καταφέρετε να φτάσετε στο επίπεδο 28 σημαίνει ότι
είστε σε πολύ καλό επίπεδο.