(3 Διδακτικές ώρες)
- Παρουσίαση
- Φύλλο εργασίας 1, Φύλλο εργασίας 2, Φύλλο εργασίας 3
- Διαδραστικό βιβλίο
- Κριτήριο αξιολόγησης
- ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Λύκος, πρόβατο, λάχανο
- ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Οργάνωση εκπαιδευτικής εκδρομής
- ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Οι Πύργοι του Ανόι
- Εκτέλεση προγράμματος από τον υπολογιστή
- Η Εξέλιξη του Προγραμματιστικού Περιβάλλοντος
Δραστηριότητες από το εμπλουτισμένο βιβλίο Πληροφορικής:
Κεφάλαιο 2 - Ο Προγραμματισμός στην Πράξη (11 Διδακτικές ώρες)
Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 11 διδακτικές ώρες με γενικό στόχο τη μύηση των μαθητών στα βασικά στοιχεία του προγραμματισμού μέσα από ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό εργαλείο, το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch. Μέσα από το συγκεκριμένο περιβάλλον δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό με έναν εύκολο και ευχάριστο τρόπο μιας και ο προγραμματισμός γίνεται με οπτικό τρόπο αποφεύγοντας τα συντακτικά λάθη και την αποθάρρυνση που τους συνοδεύει. Μέσα από το Scratch και με την βοήθεια κατάλληλων φύλλων εργασίας οι μαθητές της Γ' γυμνασίου μπορούν να, καλύψουν την σχολική ύλη και να δημιουργήσουν μια ευρεία γκάμα εργασιών από κινούμενα σχέδια και παρουσιάσεις μέχρι κουιζ και παιχνίδια.
Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 11 διδακτικές ώρες με γενικό στόχο τη μύηση των μαθητών στα βασικά στοιχεία του προγραμματισμού μέσα από ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό εργαλείο, το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch. Μέσα από το συγκεκριμένο περιβάλλον δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό με έναν εύκολο και ευχάριστο τρόπο μιας και ο προγραμματισμός γίνεται με οπτικό τρόπο αποφεύγοντας τα συντακτικά λάθη και την αποθάρρυνση που τους συνοδεύει. Μέσα από το Scratch και με την βοήθεια κατάλληλων φύλλων εργασίας οι μαθητές της Γ' γυμνασίου μπορούν να, καλύψουν την σχολική ύλη και να δημιουργήσουν μια ευρεία γκάμα εργασιών από κινούμενα σχέδια και παρουσιάσεις μέχρι κουιζ και παιχνίδια.
Μετά το τέλος της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει
να είναι σε θέση:
- Να γνωρίσουν τη διαδικασία προγραμματισμού ενός αντικειμένου μέσα από ένα λογισμικό οπτικού προγραμματισμού
- Να διαχειρίζονται μορφές και ενδυμασίες
- Να γνωρίσουν τις βασικές εντολές που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά ενός αντικειμένου που σχεδιάζουν ή επιλέγουν από έτοιμα( απλές εντολής κίνησης, αλλαγής εμφάνισης, εισαγωγής και επεξεργασίας ήχου)
- Να μπορούν να χρησιμοποιούν βασικές εντολές δημιουργώντας ένα απλό σενάριο (μετακίνησης, εισαγωγή/αφαίρεση εντολής από σενάριο)
- Να μπορούν να χρησιμοποιούν συνδυαστικά εντολές σε σενάρια
- Να εκτελέσουν, παρατηρήσουν, ελέγξουν, διορθώσουν το έργο τους κάνοντας λογικούς συλλογισμούς.
- Να συνεργαστούν με συμμαθητές τους για τη δημιουργία έργων στο περιβάλλον του Scratch.
- Να σέβονται και να αναφέρουν τα πνευματικά δικαιώματα από έργα συμμαθητών τους ή από έτοιμα έργα που αναζητούν στο διαδίκτυο.
Εκπαιδευτικό Υλικό για Scratch
Το Scratch είναι μια νέα σχετικά γλώσσα προγραμματισμού σχεδιασμένη για την εκπαίδευση. Επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργήσει εύκολα διαδραστικές ιστορίες, κινούμενα σχέδια, ηλεκτρονικά παιχνίδια, μουσική και ψηφιακή τέχνη. Η ζωντανή κοινότητα που έχει δημιουργηθεί γύρω από το περιβάλλον scratch στο διαδίκτυο δίνει την ευκαιρία να ανταλλάξει κανείς ιδέες και απόψεις με άλλους δημιουργούς και να εμπλακεί ενεργά σε μια κοινότητα πρακτικής και μάθησης.
.
- Κατεβάστε την έκδοση Scratch 1.4 από το Media Lab (M.I.T.).
- Κατεβάστε την νέα έκδοση Scratch 2.0 από το Media Lab (M.I.T.). Θα πρέπει πρώτα να εγκαταστείσετε το Adobe Air στον υπολογιστή σας.
- Ή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Scratch 2 on-line (απαιτεί σύνδεση με το διαδίκτυο).
Εδώ μπορείτε να βρείτε προσαρμοσμένο το βιβλίο του Γυμνασίου (Προγραμματισμός), στο περιβάλλον προγραμματισμού Scratch. Μια δουλειά του συναδέλφου Στυλιανού-Μαρίνου Χαραλαμπίδη.
Μια σειρά από φύλλα εργασίας διδάσκοντας το Scratch από την αρχή της χρονιάς.
Μετά την ολοκλήρωση του 1ου κεφαλαίου γίνεται μια αναφορά στο περιβάλλον Microworlds Pro με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας που ακολουθεί:
Και στη συνέχεια δίνονται τα παρακάτω φύλλα εργασίας:
- Φύλλο εργασίας 5 (§2.1, §2.2)
- Φύλλο εργασίας 6 (§2.3)
- Φύλλο εργασίας 7 (§2.4)
- Φύλλο εργασίας 8 - Περισσότερες εντολές επανάληψης (§2.4)
- Φύλλο εργασίας 9 (§2.5)
- Φύλλο εργασίας 10 (§2.6)
- Φύλλο εργασίας 11 (§2.6) - Μεταβλητές Δύσκολα
- Φύλλο εργασίας 12 (§2.7)
- Φύλλο εργασίας 13 (§2.7) - Τελεστές συσχέτισης, Δύσκολα
- Φύλλο εργασίας 14 - Επιπλέον εντολές - τεχνικές
Ένα διαδραστικό βιντεομάθημα για τη δημιουργία και διαχείριση μεταβλητών στο Scratch.
- Εδώ μπορεί κάποιος να κατεβάσει το SCRATCH, βρει υλικό σχετικά με το SCRATCH, να αναζητήσει δημοσιευμένα έργα, να συμμετάσχει σε forums και να δημοσιεύσει τα δικά του έργα.
- Το scratch στην εκπαίδευση.
- Οδηγός χρήσης για την γλώσσα προγραμματισμού SCRATCH.
- Οδηγός για αρχάριους.
- Scratch day στην Πάτρα.
- Γλώσσα προγραμματισμού Scratch.
- Γνωριμία με το εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού SCRATCH – 4 ΔτΠ Πάτρα 2008.
- Παρουσιάσεις από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου: SCRATCH_WS_PRESENTATIONS.
- LearnScratch: να site με πάρα πολλά video - tutorials για το Scratch.
- Επίσημη ιστοσελίδα μάθησης για το Scratch (ScratchED).
- Edutorials.gr: Βιντεομαθήματα για το Scratch και άλλα προγράμματα.
- Μια παρουσίαση σε Prezi
- Ένα διαδραστικό βιντεομάθημα για τη δημιουργία και διαχείριση μεταβλητών στο Scratch.
Το περιβάλλον του MicroWorlds Pro είναι μια από τις πιο αξιόλογες εφαρμογές που βασίζονται στη γλώσσα Logo. Είναι ένα πλούσιο πολυμεσικό περιβάλλον με ειδικά μελετημένο σχεδιασμό, που ευνοεί με πολλούς τρόπους την ανάπτυξη συνθετικών εργασιών στο πλαίσιο πολλών μαθημάτων (Μαθηματικά, Φυσική, κ.ά.).
Κατεβάστε τo MicroWorlds Pro 1.1 από εδώ.
- Παιδαγωγικά Σενάρια, Δραστηριότητες και Φύλλα Εργασίας στο Περιβάλλον του Microworlds Pro
- Παρουσίαση
- Φύλλο εργασίας 1 (Δείξε-Ανακοίνωση-Τύπωσε-Ερώτηση-Απάντηση)
- Φύλλο εργασίας 2 (Προγραμματισμός χελώνας-Εντολές κίνησης)
- Φύλλο εργασίας 3 (Δομή Επανάληψης)
- Φύλλο εργασίας 4 (Δομή Επανάληψης Δύσκολα)
- Φύλλο εργασίας 5 (Διαδικασίες)
- Φύλλο εργασίας 6 (Μεταβλητές_Εισαγωγή)
- Φύλλο εργασίας 7 (Μεταβλητές_Κάνε)
- Φύλλο εργασίας 8 (Μεταβλητές_Προχωρημένα)
- Φύλλο εργασίας 9 (Δομή Επιλογής)
- Φύλλο εργασίας 10 (Επαναληπτικό)
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι
- http://users.thess.sch.gr/salnk/didaskalia/microworldspro/mwprotut.htm
- http://users.sch.gr/glezou/microworldspro/mwdrast.htm
- http://users.otenet.gr/~glezouk/
- http://www.dapontes.gr : Ένα site από τον Νίκο Δαπόντε με πληροφορίες για το πρόγραμμα, προτάσεις διδασκαλίας, αλλά και εφαρμογές του Microworlds Pro σε Φυσική και Μαθηματικά.
- Κομπιουτεράκι με το Microworlds Pro: http://www.youtube.com/watch?v=RcPaatS2JBg
- (Μάθημα 1ο)-Βασικές εντολές: http://www.youtube.com/watch?v=r8emts-XxjQ&feature=related
- (Μάθημα 2ο)-Εντολές επανάληψης: http://www.youtube.com/watch?v=9eGU8hV7Vss&feature=relmfu
- (Μάθημα 3ο)-Διαδικασίες: http://www.youtube.com/watch?v=LS3gQqH4CmI&feature=relmfu
- (Μάθημα 4ο)-Υπερδιαδικασίες: http://www.youtube.com/watch?v=mHQtNoQOzYc&feature=relmfu
- (Μάθημα 5ο)-Αριθμητικές πράξεις: http://www.youtube.com/watch?v=2yK4PRDv-Og
- (Μάθημα 6ο)-Εντολές Εισόδου-Εξόδου: http://www.youtube.com/watch?v=lmBvwGLIp58&feature=relmfu
- (Μάθημα 7ο/9ο)-Μεταβλητές: http://www.youtube.com/watch?v=wbYKQGxuDTY&feature=relmfu
- (Μάθημα 8ο)-Επίλυση Απλών Αριθμητικών Προβλημάτων: http://www.youtube.com/watch?v=1Dn-4knT_lo
- (Μάθημα 10ο)-Εντολές: Αν, Αν...Διαφορετικά: http://www.youtube.com/watch?v=p8f5V-p78qY
- (Μάθημα 12ο)-Κουμπιά, Αντίγραφα Χελώνας: http://www.youtube.com/watch?v=-th1nxYb34o
Πατήστε εδώ για να δείτε τις λύσεις των δραστηριοτήτων του βιβλίου.
Λυμένες Ασκήσεις
Για να δείτε μια σειρά από λυμένες ασκήσεις πατήστε εδώ (συμπιεσμένο αρχείο) θα πρέπει να έχετε εγκατεστημένο το MicroWorlds Pro.
Άλυτες Ασκήσεις
Εδώ θα βρείτε μια σειρά από άλυτες ασκήσεις για εξάσκηση.Λυμένες Ασκήσεις
Για να δείτε μια σειρά από λυμένες ασκήσεις πατήστε εδώ (συμπιεσμένο αρχείο) θα πρέπει να έχετε εγκατεστημένο το MicroWorlds Pro.
Άλυτες Ασκήσεις