Menu

Καλωσόρισμα

Θα ήθελα να καλωσορίσω όλους τους επισκέπτες του παρόντος ιστολογίου και ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο!
Αυτό το blog δημιουργήθηκε με κύριο στόχο την ενημέρωση σε θέματα που αφορούν την Διδασκαλία της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση. Θα βρείτε άρθρα για την Πληροφορική και την Τεχνολογία καθώς και επιλεγμένο υλικό δικό μου αλλά και άλλων συναδέλφων σχετικό με τη Διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο.
Σύμφωνα με τα παρόντα Α.Π.Σ. και Δ.Ε.Π.Π.Σ στην Πληροφορική, το παρόν υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί εκτός από το Γυμνάσιο στο Γενικό Λύκειο, στο ΕΠΑ.Λ αλλά και στο Δημοτικό με κάποιες τροποποιήσεις.
                                                   Καλή πλοήγηση!

Γνωρίζω τον Υπολογιστή ως Ενιαίο Σύστημα

Print Friendly and PDF Print Print Friendly and PDF PDF

Κεφάλαιο 1-Ψηφιακός κόσμος (2 Διδακτικές ώρες)

Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 2 διδακτικές ώρες. Στην 1η διδακτική ώρα εξηγούμε τις έννοιες Αναλογικό-Ψηφιακό και τον λόγο για τον οποίο ο υπολογιστής είναι ψηφιακή συσκευή. Τη 2η διδακτική ώρα εξηγούμε τί είναι η κωδικοποίηση, ο κώδικας ASCII, και πως γίνεται η αναπαράσταση των εικόνων στον υπολογιστή.

Μετά το τέλος της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσουν την έννοια «ψηφιακός κόσμος»
  • Να διακρίνουν με βάση τις αρχές λειτουργίας της, πότε μια συσκευή είναι ψηφιακή και πότε αναλογική
  • Να αναλύουν γιατί ο υπολογιστής είναι μια ψηφιακή συσκευή
  • Να κατανοήσουν την έννοια του δυαδικού συστήματος, τις έννοιες Βit και Byte και να τις συσχετίζουν,
  • Να κωδικοποιούν διάφορα σύμβολα, χρησιμοποιώντας τον κώδικα ASCII
  • Να περιγράφουν πως αναπαρίστανται οι αριθμοί και οι χαρακτήρες σε δυαδική μορφή στον υπολογιστή
  • Να ονομάζουν τα πολλαπλάσια του BYTE 
  • Να είναι ικανοί να μετατρέψουν μια μονάδα σε μία άλλη (Β, ΚΒ, ΜΒ, GB, TB)
  • Να αναγνωρίζουν ότι όλα τα δεδομένα σε οποιαδήποτε μορφή, αναπαρίστανται, γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας και αποθηκεύονται στον υπολογιστή σε δυαδική μορφή
  • Να ονομάζουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της αποθήκευσης σε αναλογική και ψηφιακή μορφή



Δραστηριότητες από το εμπλουτισμένο Βιβλίο της Πληροφορικής:
Μπορείτε να επισκεφτείτε τη σελίδα: http://www.ascii.ca/cp737.htm όπου παρουσιάζει έναν πίνακα ASCII ο οποίος περιέχει χαρακτήρες του Λατινικού και του Ελληνικού αλφάβητου καθώς και διάφορα άλλα σύμβολα όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτόν το πίνακα για να κάνετε εξάσκηση μετατρέποντας αριθμούς, λέξεις ή ακόμα και φράσεις από το Δεκαδικό στο Δυαδικό σύστημα με τη βοήθεια κάποιου μετατροπέα (π.χ. http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/5222 )
  • Η γνωστή εταιρεία CISCO έχει φτιάξει ένα ωραίο online παιχνίδι, το Cisco Binary Game με το οποίο μπορεί κάποιος να μάθει πως να μετατρέπει έναν αριθμό τόσο από το δυαδικό στο δεκαδικό σύστημα όσο και από το δεκαδικό στο δυαδικό σύστημα. 
Ο παίκτης πρέπει είτε να διαλέξει τον σωστό δυαδικό αριθμό είτε να πληκτρολογήσει τον αντίστοιχο δεκαδικό αριθμό. Το παιχνίδι βοηθάει τους παίκτες αφού κάτω και πάνω από κάθε δυαδικό ψηφίο υπάρχει η αξία του ψηφίου αυτού στο δεκαδικό σύστημα αρίθμησης (π.χ. κάτω από το τέταρτο δυαδικό ψηφίο από τα δεξιά υπάρχει ο δεκαδικός αριθμός οκτώ). Το παιχνίδι περιλαμβάνει διάφορα επίπεδα δυσκολίας ενώ ολοκληρώνεται όταν η πίστα γεμίσει με ανολοκλήρωτες γραμμές.
Πατήστε πάνω στην εικόνα για να ξεκινήσετε...

  • Άλλο ένα χρήσιμο παιχνίδι για εξάσκηση στο δυαδικό σύστημα είναι το Binary Fun. Θεωρείται μάλλον λίγο πιο δύσκολο από προηγούμενο. 
Ο παίκτης σε κάθε γύρο του παιχνιδιού, και μέσα σε καθορισμένα χρονικά πλαίσια, καλείται να μετατρέψει έναν δεκαδικό αριθμό στον αντίστοιχο δυαδικό. Για τη βοήθεια του χρήστη εμφανίζεται ο δεκαδικός αριθμός που αντιστοιχεί στα δυαδικά ψηφία που έχουν πατηθεί μέχρι εκείνο το σημείο. Σύμφωνα με το δημιουργό αν καταφέρετε να φτάσετε στο επίπεδο 28 σημαίνει ότι είστε σε πολύ καλό επίπεδο.
Πατήστε πάνω στην εικόνα για να ξεκινήσετε...


Κεφάλαιο 2- Το εσωτερικό του Υπολογιστή (2 Διδακτικές ώρες)


Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 2 διδακτικές ώρες. Στην 1η διδακτική ώρα ανακαλύπτουμε τα βασικά εξαρτήματα της Κεντρικής Μονάδας παρουσίας ενός ανοιχτού υπολογιστή. Τη 2η διδακτική ώρα εξηγούμε τις διάφορες κάρτες επέκτασης, τον ρόλο τους και τις θύρες σύνδεσης - υποδοχές της Μητρικής Πλακέτας. 

Μετά το τέλος της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:
  • Να αναγνωρίζει και να κατονομάζει τα βασικά μέρη του εσωτερικού του υπολογιστή
  • Να κατανοεί το ρόλο της Κ.Μ.Ε. και της Κύριας Μνήμης στην επεξεργασία των δεδομένων
  • Να διακρίνει τις λειτουργίες και τα χαρακτηριστικά της μνήμης RAM και της μνήμης ROM
  • Να κατανοεί τη σημασία της μητρικής πλακέτας ως υποδοχέα των βασικών εξαρτημάτων του υπολογιστή
  • Να αναγνωρίζει και να κατονομάζει τις βασικές κάρτες επέκτασης
  • Να αναγνωρίζει και να κατονομάζει τις βασικές θύρες σύνδεσης
  • Να μπορεί να διακρίνει το ρόλο του καθενός επιμέρους υλικού στην επεξεργασία δεδομένων
  • Να είναι σε θέση να συνδέει απλές συσκευές εισόδου – εξόδου στον υπολογιστή



Δείτε ένα βίντεο για τον υπολογιστή:



Παρακολουθήστε το animation  "Το μυαλό του υπολογιστή"  από την παράσταση του κουκλοθέατρου Ayusaya "ΕΝΑ ΜΑΜΟΥΘ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΜΟΥ":


Δείτε στο video την κατασκευή των microchip:


Το Εσωτερικό του Υπολογιστή από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση.

Μια ενδιαφέρουσα δημιουργία για τις μνήμες RAM και ROM με το πρόγραμμα δημιουργίας κόμικ Pixton:


Δραστηριότητες από το εμπλουτισμένο Βιβλίο της Πληροφορικής:
Συναρμολόγηση Υπολογιστή για Αρχάριους.

Κεφάλαιο 3- Πολυμέσα (2 Διδακτικές ώρες)


Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 2 διδακτικές ώρες. Στην διάρκεια αυτών των ωρών εξηγούμε την έννοια των Πολυμέσων και εξοικειώνουμε τους μαθητές με όλα τα είδη πολυμέσων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν σε έναν υπολογιστή (εικόνα, ήχος, βίντεο) μέσα από κατάλληλες εφαρμογές που επιλέγουμε.


    Μετά το τέλος της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:
  • Να κατανοήσουν τι είναι τα πολυμέσα και να μπορούν να τα περιγράψουν
  • Να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας πολυμεσικής εφαρμογής
  • Να αντιληφθούν με ποιο τρόπο ο υπολογιστής αναπαριστά μία εικόνα, μετατρέπει ένα ήχο σε ψηφιακή μορφή και δημιουργεί ένα βίντεο
  • Να δημιουργούν ένα βίντεο με φωτογραφίες και να εισάγουν εφέ μετάβασης, κίνησης και ήχο σε αυτό
  • Να είναι ικανοί στο τέλος της ενότητας να χρησιμοποιούν ένα λογισμικό σχετικό με πολυμέσα

Εικόνα:
Δραστηριότητες Εμπλουτισμένου Βιβλίου Πληροφορικής:
Ψηριογραφικές:
  1. Zoom σε ψηφιογραφική εικόνα
  2. Χρωματικές Συνιστώσες Εικόνας
  3. Υπολογισμός Μεγέθους Ψηφιογραφικής Εικόνας
Διανυσματικές:
Παρατήρηση: Δεν μεταβάλλεται η ποιότητα της εικόνας από διαδοχικές αλλαγές μεγέθους, σε αντίθεση με τις ψηφιογραφικές.

  Επεξεργασία εικόνας με το Gimp:


Ήχος:
Επεξεργασία ήχου με το Audacity:



Animation - Κινούμενη εικόνα:
Muvizu: ένα πολύ εύκολο πρόγραμμα που βρήκα για να φτιάχνετε τρισδιάστατα animation



Βίντεο:
Δημιουργία βίντεο με το Movie Maker:



Επεξεργασία βίντεο με το Movie Maker:


Το Avidemux είναι ένα από τα λίγα αξιόλογα δωρεάν προγράμματα επεξεργασίας βίντεο.
Παρακολουθήστε τους παρακάτω οδηγούς χρήσης του Avidemux για επεξεργασία video, όπως κόψιμο, μοντάρισμα, προσαρμογή εφέ με το Avidemux. Υποστηρίζει πολλούς τύπους βίντεο, όπως Avi, DVD, MPEG, MP4, ASF, κλπ. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από χρήστες με λειτουργικό Linux όσο και από αυτούς που χρησιμοποιούν λειτουργικό Windows.

Οδηγός χρήσης του Avidemux στα ελληνικά 1ο μέρος.mp4



Οδηγός χρήσης του Avidemux στα ελληνικά 2ο μέρος.mp4 




Κεφάλαιο 4- Δίκτυα Υπολογιστών (2 Διδακτικές ώρες)

Το μάθημα αυτό υλοποιείται σε 2 διδακτικές ώρες. Στην 1η διδακτική ώρα εξηγούμε τις έννοιες Δικτύου Υπολογιστών, την σπουδαιότητα και την χρησιμότητα των δικτύων και τις βασικές συσκευές σύνδεσης των υπολογιστών σε ένα δίκτυο.Τη 2η διδακτική ώρα εξηγούμε τα είδη των δικτύων, το Διαδίκτυο και τον απαραίτητο εξοπλισμό για να συνδεθούμε σε αυτό.

     Μετά το τέλος της διδακτικής διαδικασίας οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:
  • Να περιγράφουν τι είναι ένα δίκτυο υπολογιστών
  • Να περιγράφουν τους τρόπους σύνδεσης δύο ή περισσότερων υπολογιστών σε ένα δίκτυο
  • Να κατανοήσουν την ανάγκη ύπαρξης του Πρωτόκολλου Επικοινωνίας
  • Να γνωρίσουν την ύπαρξη -  χρήση ενός MODEM/ROUTER και ενός HUB (κατανεμητή)
  • Να κατονομάζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δικτύων
  • Να μπορούν να διακρίνουν τα είδη των δικτύων ανάλογα με την γεωγραφική τους κάλυψη
  • Να είναι σε θέση να εξηγούν την έννοια του Διαδικτύου
  • Να περιγράφουν τους τρόπους σύνδεσης στο Διαδίκτυο
  • Να έρθουν σε επαφή με ένα καινούριο περιβάλλον (LAMS)



  • Φύλλο εργασίας 1, Φύλλο εργασίας 2
Διαδικτυακή πλατφόρμα μάθησης LAMS: 
  1. www.lessonlams.com/stnudk (Code: doxo, Email: miketz@in.gr, Pass: 1234) 


  2. www.lessonlams.com/stnunb (Code: 18bs, Email: miketz@in.gr, Pass: 1234)


Δραστηριότητες από το εμπλουτισμένο Βιβλίο της Πληροφορικής:
Παρακολουθείστε το Video της εκπαιδευτικής τηλεόρασης για τα δίκτυα υπολογιστών.

Τυχαίες αναρτήσεις...